Denne bog lover dig, at hvis du læser den, så kommer du til at tænke nyt. For den måde, vi tænker forretning på, er ifølge bogen helt forkert. De kommer med konkrete forslag til, hvordan du kan få en bedre strategi for din virksomhed og glemme at fokusere på alle andre virksomheder.
Ifølge denne bog bruges der alt for meget tid med at fokusere på andre virksomheder, og det er med til at ødelægge vores egen forretning, da vi stirrer os blinde på, hvordan de gør det hele, frem for hvordan vi har lyst til at håndtere vores egen virksomhed.
Hvem er forfatterne bag bogen
Bogen er skrevet af de to professorer W. Chan Kim og René Mauborgen, og det er også grunden til, at det er en interessant bog. De har brugt mere end ti års forskning på denne bog, og den indeholder mere end 150 strategier fordelt på 30 industrier.
Både René Mauborgen og W. Chan Kim er professorer i strategi på verdens andenstørste business school. Det gør, at det er to personer, som du bør lytte til, hvis du vil have mere vækst og mere succes med din virksomhed.
Kom ud af det røde hav
En simpel forklaring er, at der er blåt og rødt hav. Deraf blue ocean strategy. Med det røde hav menes der, at det er fyldt med hajer, som æder de samme kunder. Hajerne er her dig og dine konkurrenter, og sammen æder i de samme mad, og dermed gør i havet rødt.
Hvis du vil blive ved med at tjene penge, skal du væk fra det, da du aldrig kommer videre, hvis du hele tiden skal prøve at få de samme kunder som dine konkurrenter.
I stedet skal du over i det blå hav, hvor der ikke er nogen hajer. Her kan du være alene og i fred og dermed tjene en masse penge.
De fokuserer på det, som de på engelsk kalder value-innovation, som er, at man skaber opfindelser, som skaber endnu mere værdi for virksomheder. Her kommer de med eksemplet med iPhonen, som udover at være en mobil også skabte en række nye markeder for virksomheden. Som f.eks. at de pludselig også kunne tjene penge på musik.
Svært at lave en kopi
Når du hele tiden er med til at opfinde nye kundemarkeder, så er det svært for dine konkurrenter at følge med. For de vil altid være bagefter dig, og dermed bliver det svært for dem nogensinde at overhale dig.
En anden pointe i bogen er også, at du slet ikke vil have konkurrenter på samme måde. Hvis du tager Apple igen, så er de kun konkurrenter med Microsoft og IBM på nogle områder, men på langt de fleste områder har de bevæget sig ind på nye områder – og dermed væk fra deres tidligere konkurrenter.
Det er metoden til hele tiden at øge sin værdi som virksomhed, at de er i stand til at tænke nyt og udvikle sig.
Du kan læse meget mere om konceptet på deres hjemmeside, som du finder her https://www.blueoceanstrategy.com
Hvem kan bruge bogen?
Alle virksomheder som er interesseret i at udvikle sig og undgå at gå i krig med deres konkurrenter. Glem dine konkurrenter og fokusere på din egen forretning. Det er den, som hele tiden skal vinde.
Det er især en god bog, hvis du har en stor eller mellemstor virksomhed. Men selv helt små nystartede virksomheder kan få meget ud af bogen, da den giver dem gode ideer til, hvordan de kan tænke forretning. Det kommer til at gavne virksomheden, hvis de gerne vil vokse i længden.
Hvis du gerne vil øge væksten for din virksomhed, bør du læse og nærstudere denne bog.